Hovedside > DEBATT > Baard Thalberg: Har vi plass til ateister i HEF? Og hvor er religionskritikken?

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Baard Thalberg: Har vi plass til ateister i HEF? Og hvor er religionskritikken?

- Selv om enkelte etterlyser religionskritikk, så er den på ingen måte død, skriver hovedstyremedlem Baard Thalberg. 

Publisert 12.12.2007

Disse spørsmålene har vært reist av flere debattanter her på fritanke.no den siste tiden og ble kommentert av Arnfinn Pettersen i bloggen hans den 11/12.

For å ta det første spørsmålet først, om vi har plass til ateister. Uten å ha gjennomført noen måling av medlemsmassen nylig, virker det på meg som at det er i betydelig grad det vi består av. Man kan ha interessante diskusjoner om hvor grensedragningen mellom å være ateist eller agnostiker går. Slikt opplever jeg mest foregår på tomannshånd samt i et og annet debattinnlegg. Det er interessant, men ikke fryktelig viktig for forbundet i hvilken grad medlemmene primært kaller seg det ene aller andre.

Det viktigste er at de er humanister. Å være humanist er en betydelig tilleggsverdi til det å være agnostiker eller ateist. Det er et valg av verdier i tillegg til virkelighetsoppfattningen som beskrives av begrepene ateisme og agnostisisme. Konklusjonen er dermed svært enkel: Humanister, og medlemmer av HEF kan utmerket godt være både ateister og agnostikere, gjerne til og med i en og samme person. Hvordan blandingsforholdet i ditt hode er, får du avgjøre selv.

Vi kan ikke si at "nå må vi øke innsatsen innen religionskritikk; vi flytter 200 konfirmasjons- gruppeledere over til å skrive antireligiøse leserinnlegg i stedet for å drive konfirmasjons- kurs."

Hovedstyremedlem Baard Thalberg
 

Hva så med religionskritikken? Selv om enkelte etterlyser den, så er den på ingen måte død. Og de som ønsker mer av den er hjertelig velkomne til å bidra. Også på dette området har vi behov for flere frivillige. Mulighetene og begrensingene som ligger i å være en stor frivillig organisasjon, som vi jo har blitt, ligger i at mange tidvis opplever at andre medlemmer prioriterer å holde på med aktiviteter man selv ikke bryr seg så mye om.

Vi har (heldigvis) ikke et "kommandoapparat" hvor vi kan beordre tillitsvalgte og aktiv medlemmer til bestemte typer aktivitet. Vi kan altså ikke eksempelvis si at nå må vi øke innsatsen innen religionskritikk; vi flytter 200 konfirmasjonsgruppeledere over til å skrive antireligiøse leserinnlegg i stedet for å drive konfirmasjonskurs. Men gjennom konfirmasjonskurset får ungdommene faktisk en innsikt som gjør dem i stand til å bedrive religionskritikk på egenhånd.

Og til dem som klør i fingrene etter å skrive religionskritiske innlegg: Fint, men husk å behandle medmennesker med respekt selv om du plukker ideene deres fra hverandre. Vi lever ikke alene her landet, religiøse er også mennesker, familie, naboer, venner, kollegaer osv.

Baard Thalberg
Hovedstyremedlem