Hovedside > DEBATT > Ole P. Lien: Dialog og naivitet

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Ole P. Lien: Dialog og naivitet

Debatten rundt dialog med religiøse på Fri Tanke har etter min forståelse vært vel slapp og løs i fisken, med uklare ståsteder, grensoppganger og skillelinjer, skriver Ole P. Lien.

Publisert: 17.12.2007 

Jeg vil her bare konstatere følgende:

Det ville være usedvanlig naivt av HEF å tro at dialog kan foregå over lengre tid uten grunnleggende kontroverser. Uenighet, kontroverser og konflikt vil oppstå der HEF sine  prinsipper og viktige målsettinger krasjer med de religiøse sine.

Let it be so! For det er brytninger og konflikter som driver verden framover, innen vitenskap og samfunnsutvikling. Demokrati handler i sin essens om rasjonell forvaltning og formidling av interessekonflikter og divergerende verdensbilder, altså reelle dialoger. Aktiv demokratiutvikling og rasjonelle diskusjoner er derfor ei sentraloppgave for HEF, den avgjørende premissen for utvikling av dypere humanisme og autonomi. Basta!

Dialog uten kontroverser nærmer seg det uinteressante, ufarlige og marginalt betydningsfulle. Ja, den er i egentlig forstand ingen reelle dialoger. Dialogkompetansens ypperste kjennetegn er følgelig evna til å samtale/diskutere/drøfte over alle gap og juv som måtte skille i forståelse og interesser.

Dersom religiøse og ikke-troende kan møtes, være enige om å være uenige, og deretter klare å gjennomføre saksrettede og grundige debatter om viktige kontroverser, ja, da levnes det håp for verden. Hvis ikke vil både troende og ikketroende gå ned med dragsuget ...

Vår felles skjebne med følgene av klimaendringene illustrerer utmerket verdens dramatisk økte behov for dialog, på tvers av og på tross av skarpe uenigheter og interessekonflikter.

Ole P. Lien