Hovedside > DEBATT > Sissel Halden: Sekularisering av Det teologiske fakultet

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Sissel Halden: Sekularisering av Det teologiske fakultet

– Hvordan kan Trygve Wyller si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? spør Sissel Halden.

Publisert 2.12.2007

Vi har, som Trygve Wyller påpeker i denne artikkelen, mange former for teologi. Teologi betyr læren om gud, og vi har islamsk teologi, hinduistisk teologi, kristen teologi osv. Jeg har da heller ikke diskutert begrepet teologi.

Men hvordan kan du si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? Er ikke fakultetet med dette bundet til Den norske kirke?  Hva slags institusjonelt rammeverk gir dette for forskning og undervisning? Intet annet fakultet på universitetet har denne klausul.

Vi har alle fordommer, og full objektivitet og nøytralitet finnes ikke. Men vi på religionshistorie tilstreber det så langt vi kan, og nettopp på grunn av våre fordommer er det institusjonelle rammeverk så viktig innenfor humaniora. Her skal det være åpent for medlemmer med ulike bakgrunn og livssyn til å delta og vurdere forskningsresultater.

Forskningsvirksomheten skal inngå i et fungerende argumentasjonskollektiv preget av kollegakontroll. Men når alle de vitenskapelige ansatte har sin tilhørighet til Den norske kirke og må forholde seg til bekjennelsesplikten, så sier det seg selv at dette institusjonelle rammeverket er begrenset. 

En opphevelse av trostilhørigheten for de øverste vitenskapelig ansatte på Det teologiske fakultet hilser jeg selvsagt velkommen. Wyller kan jo for sitt eget vedkommende se på mitt bidrag som en oppfordring til å påskynde denne prosessen. Når det måtte vedtaes er første skritt tatt på veien mot et likeverdig forhold mellom ulike religioner og livssyn på fakultetet.

Sissel Halden
Religionshistoriker