Hovedside > DEBATT > Ronnie Johanson: Kristent formål med skolen?

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Ronnie Johanson: Kristent formål med skolen?

Som man spør, får man svar, skriver Ronnie Johanson i forbindelse med en meningsmåling om kristendomsfag og kristne formålsparagrafer i den kristne avisa Vårt Land.

Publisert: 18.1.2008

Som man spør, får man svar. Når Vårt Land får et byrå til å spørre om "kristendommen fortsatt bør ha en særstilling i skolens religionsundervisning", er det egentlig overraskende at så få som seks av ti svarer ja. Jeg antar at selv de fleste humanetikere ville svart ja på spørsmålet, i hvert fall ville jeg selv ha gjort det. Jeg mener nemlig som kunnskapsministeren at kristendommen fortsatt må ha en kvantitativ særstilling.   

Kvalitativt må imidlertid faget endres, og det ville nok også de fleste ha vært enige i, dersom man f.eks. hadde spurt: "Skal skolens religionsundervisning være i strid med menneskerettighetene?" Som kjent mener to ulike FN-organer at faget må endres av den grunn. 

Samtidig svarer "sju av ti" at "den kristne kulturarven fortsatt bør være med i formålsparagrafen for grunnskolen" (Vårt Land 27. desember. Det nøyaktige prosenttallet offentliggjøres ikke).

Man kan undres over at det er flere som svarer ja på dette spørsmålet enn på det første. Forklaringen kan være at mange av dem som ble spurt, har trodd at det fortsatt dreidde seg om hva elevene skal lære. Også jeg mener at de skal lære om den kristne kulturarven, selv om den ikke har noe i en formålsparagraf å gjøre. Og faktisk ikke er med i dagens paragraf heller, selv om spørsmålet påstår noe annet: "fortsatt bør være med ..."

Svarene ville ha fordelt seg annerledes dersom utspørrerne hadde latt folk få vite hva den nåværende paragrafen egentlig sier. Der står det nemlig ikke at elevene skal lære om kulturarv. Det står faktisk at de skal kristnes: "Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ei kristen og moralsk oppseding". Gir man et barn en kristen oppdragelse, er det nærliggende å anta at formålet er at det skal bli kristent. 

Ville man ha støtte til det motsatte syn, kunne man ha spurt: "Bør skolen gi alle elever en kristen oppdragelse?" Jeg har den tiltro til KrF-velgeres toleranse at jeg regner med at også de ville ha svart nei her. 
                       
Ronnie Johanson