Hovedside > DEBATT > 2010 > Arne Øgaard: De fire elementer er ikke et alternativ til atommodellen

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Arne Øgaard: De fire elementer er ikke et alternativ til atommodellen


– Poenget er at man i ungdomsskolen i stor grad forholder seg til det barn og unge kan sanse. Etter hvert som de blir eldre går vi så dypere inn på hvordan mennesket har dannet seg teorier om materiens natur.

Publisert: 4.6.2010

De fire elementer dreier seg i Steinerskolens undervisning ikke om en teori, men om fire aspekter av virkeligheten. Å bevisstgjøre elevene om de kvalitative sidene av varme, det luftaktige (gasser), ulike væsker og det faste kan vekke deres oppdagerglede. Det dreier seg ikke om de spissfindige diskusjonene om de fire elementer som noen av oss husker fra Eksamen Filosofikum.

Poenget er at man i ungdomsskolen i stor grad forholder seg til det barn og unge kan sanse. Etter hvert som de blir eldre går vi så dypere inn på hvordan mennesket har dannet seg teorier om materiens natur. I denne sammenhengen er det viktig å gjøre dem kjent med den grunnleggende forskningen med radioaktivitet og utviklingen av atommodellene. Vi bruker også ulike atommodeller i vårt arbeid med kjemifaget i de eldste klassene på videregående.

Et hovedmål i Steinerskolen er å vekke elevenes interesse for det som foregår i deres omgivelser, og i de eldste klassene er det også et mål å gi innblikk i hvor langt dagens naturvitenskaplige vitenskap har kommet i sin utforskning av verden.

Arne Øgaard, steinerskolelærer